Pemakanan

Badan asyik gatal menggaru, 5 jenis ikan ni wajib elakkan!

Posted On December 18, 2020 at 7:45 am by / No Comments

Mommy mommy semua, bila nak pergi pasar tak terlepas nak beli ikan kan?
Biasa la tu, setiap hari nak fikirkan apa pulak yang nak masak kat rumah tu. Takde bahan mentah, tak berasap la dapur jawabnya.
Tapi sebelum nak memilih ikan apa yang patut kita beli kena tengok dulu kondisi diri sendiri. Tak semua ikan boleh kita makan. Sebab ada ikan akan jadi sensitif pada badan seseorang.
Siapa ada ekzema? Ni ada senarai ikan yang patut mak-mak ni elakkan.
  1. Ikan Kembung
  2. Ikan Tongkol
  3. Ikan Cencaru
  4. Ikan Bawal hitam/mas
  5. Ikan Pari
Ada di antara ikan kat atas, sedap betul kalau buat bakar, tak pun buat pais ke, nasi dagang ke, masak asam pedas ke..
Hmmmpp, sedapnya la hai. Tapi saya nak ingatkan sekali lagi, kena ELAKKAN TAU.
Kenapa tu? Ikan sedap2 tu..
Ikan-ikan ni boleh dikategorikan sebagai ikan isi hitam.Ikan isi hitam ni tinggi kandungan histamin. Ikan ni kalau kita makan, bagi yang ada ekzema espcially, dia akan triggger kulit kita untuk rasa gatal. Sama kes bagi orang yang baru pantang bersalin.
Pesan sis Zati, elakkanlah makan ikan2 ni ye.  Nak cepat sembuh gatal-gatal kulit, elakkan terus. Dah sembuh, takde masalah nak makan sebab ikan isi hotam ni jugak antara yang tinggi omega 3.
Jadi ikan apa yang boleh kita gantikan? Ini pulak senarai ikan yang boleh di amalkan. Ini kategori ikan isi putih antaranya :
  1. Ikan Tenggiri
  2. Ikan Jenahak
  3. Ikan Siakap
  4. Ikan Merah
  5. Ikan Kerisi
  6. Ikan Selar
Nak tak bimbingan sis Zati untuk cepatkan lagi proses penyembuhan kulit gatal dan kering ni?
Sebab sis Zati tahu, yang sini yang jadi ibu bekerjaya, takkan tahan dengan cabaran bila kulit gatal. takkan nak menggaru je depan client? Betul tak?
Teruskan follow sis Zati di telegram. Klik sini t.me/elzerabiz

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X